BLINKREFLEXEN
Hur kommer det sig att vi väldigt sällan får något i ögat eller skadar ögat?
Förslag på experiment man kan göra med eleverna:
Försökspersonen håller en glasskiva eller något annat genomskinlig framför sina ögon, samtidigt som han/hon tittar rakt fram på något föremål en bit bort. Kompisen för hastigt sin hand eller kastar en i hopknycklad pappersboll mot försökspersonens ögon, och tittar på ögonens reaktion (var försiktig så att du inte gör illa din kamrat).
Försökspersonen håller en glasskiva eller något annat genomskinlig framför sina ögon, samtidigt som han/hon tittar rakt fram på något föremål en bit bort. Kompisen för hastigt sin hand eller kastar en i hopknycklad pappersboll mot försökspersonens ögon, och tittar på ögonens reaktion (var försiktig så att du inte gör illa din kamrat).
Vad händer?
Vi blinkar.
Tips: Tillverkan en liten ram av kartong, ungefär i A4-storlek. Klistra fast en genomskinlig plastficka på ramen. Detta funkar precis lika bra som en glasskiva!
Källa till experimentet: http://www.teknikochnatur.se/images/productimages/4524666_256152_BLINKREFLEXEN.pdf
Varför händer detta?
Vi har en typ av automatisk skyddsreflex i ögat som gör att vi reagerar genom att blinka då något närmar sig våra ögon. Meningen är då att ögonfransarna ska fånga upp främmande föremål. Samma typ av skyddsreflex är det som får dig att dra undan handen från en varm spisplatta eller dra undan tån från det för varma vattnet i badkaret.
HÅLLA ANDAN
Hur ska man göra för att kunna hålla andan så länge som möjligt?
Materiel: Stoppur
Utförande: Bestäm med hjälp av stoppuret hur lång tid du kan hålla andan under normala betingelser (sittande och i vila). Pressa dig inte så kraftigt att det känns obehagligt. Notera tiden i protokollet nedan.
Upprepa försöket dels efter hyperventilation (djupa in och utandningar) och dels efter en lätt språngmarsch.
HÅLLA ANDAN
Hur ska man göra för att kunna hålla andan så länge som möjligt?
Materiel: Stoppur
Utförande: Bestäm med hjälp av stoppuret hur lång tid du kan hålla andan under normala betingelser (sittande och i vila). Pressa dig inte så kraftigt att det känns obehagligt. Notera tiden i protokollet nedan.
Upprepa försöket dels efter hyperventilation (djupa in och utandningar) och dels efter en lätt språngmarsch.
I vila | Efter hyperventilation | Efter språngmarsch |
Tid (min.) 00:35:95 00:51:35 00:17:07
|
Lotta håller andan i "viloläge".
När vi hyperventilerar lurar vi kroppen och lungorna att vi kan hålla andan längre än vad som är nyttigt för oss. Vanligtvis säger kroppen till när vi behöver syre, men då vi hyperventilerat innan förlorar man medvetandet före man känner behovet av att andas. I denna video börjar Lotta andas innan hon svimmar!
Efter att vi sprungit behöver vi mer syre till musklerna och lungorna. När vi springer "ytandas" vi, vilket gör det jobbigare att hålla andan efter.
Svaret är alltså: Hålla andan längst kan du göra när du just hyperventilerat MEN det är inte nyttigt för kroppen!!
Källa för experimentet:
De två övningarna ovan tycker vi kan användas i en klass. Det är dock viktigt att experimenten görs på rätt sätt. Andningsövningen kan vara rentav farlig om inte läraren innan informerat om riskerna med att hyperventilera innan man håller andan.
-Åh det luktar gott säger Josefin.
- Jag har en ny parfym, säger Nathalie.
-Tycker du om den?
Malena tycker det är konstigt att hon kan känna doften när varken Nathalie eller parfymen är i samma rum. Hur kan doften från flaskan nå Malena och Josefins näsa?
Parfymen i flaskan är flytande form, men när den kommer ut blir det gasform. När den blandar sig med molekylerna i luften flyttar sig partiklarna vidare till nästa rum.
Bedömning av vår beskrivning, vilken hållplats hamnar vi på?
Blandning mellan hållplats två och tre.
Tips från coachen:
Roliga övningar ni valt, men bra att ni också tar med säkerhetsaspekten att man måste gå igenom med eleverna om att hyperventilera. /Skogsmullarna
SvaraRaderaIntressant :)
SvaraRaderaVilka spännande övningar ni valt, roligt att se era videos =) // Den blå gruppen
SvaraRaderaVa roligt när ni filmar experimenten ni gör men jag tycker nästan lite synd om lotta som får göra allt medans ni andra skrattar ;-) Men kul verkar ni ha :-) Bra och intressanta övningar har ni också!
SvaraRadera