Idag arbetade vi med det vi tidigare planerat att eleverna ska göra under en tekniklektion. Som vi nämnt tidigare skulle vi arbeta utifrån en Barbapappa-bok, där eleverna sedan får göra ritningar och bygga egna fordon. Se vidare under rubrikerna Teknik med Barbapappafamiljen och Spåning om workshop.
Här kommer våra olika resultat:
Malena arbetade med vindkraft på sitt fordon
Det gjorde Josefin också, med sin gris!
Eleni valde att göra en gummibandsmotor på sitt fordon
Nathalie använde sig också av vindkraft
Lotta gjorde en gummibandsmotor som fungerar i vatten
Slutligen konstruerade vi en båt som fungerar då det blåser. Lotta gjorde även en kugghjulsmotor, men den förbättras lite.
Våra reflektioner
Vi kom fram till att ritningarna endast kan fungera som en utgångspunkt för att väcka tankeverksamheten hos eleverna. På vägen hittade vi andra lösningar som fungerade bättre på fordonet och vi tycker att det då ska vara tillåtet att eleverna frångår ritningarna för att helt och hållet ta vara på tankeverksamheten och upptäckarglädjen hos dem. Vi anser att det är just processen som är det viktigaste.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar