tisdag 5 november 2013

Egna experiment

Lottas experiment

Lotta visade i sitt experiment från Tom Tits (1992) TRICKS hur man kan trolla med gas! Hon hällde bakpulver i vatten, vilket bildade koldioxid i bägaren. I ett glas hade hon ett ljus som hon sedan hällde koldioxiden över. Gasen var osynlig, men ändå släcktes ljuset!


Både Lotta och Nathalie hade valt Tom Tits. Vi anser att, trots att boken ser lite gammal och tråkig ut, är rolig och inspirerande. Experimenten i boken är lätta att fixa material till och kräver inte allt för mycket tid i förberedelser och utförande. Många av experimenten går även att utveckla, t.ex. som Nathalie gjort (vidare förklaring kommer i experimentet nedan). Läraren kan då förtydliga utifrån sina elevers nivå, ålder och behov, så att experimenten blir lättare eller svårare. Med andra ord går den absolut att använda i en skolklass! 





Nathalies experiment

Nathalie valde att inrikta sig på vätskors olika densitet, genom att använda samma bok som Lotta gjort ovan. Hon frös ner mjölk och vatten (som var spetsad med karamellfärg) och lät de andra helt enkelt släppa ner isbitarna i varmt vatten för att se vad som händer!


Nathalie och Lotta skrev en kort reflektion av boken tillsammans!









Som vi nämnde ovan utvecklade Nathalie experimentet lite, genom att färga vattenisbitarna blå. På det viset anser hon att eleverna bättre ser hur isbiten får samma densitet då den smälter till samma temperatur som det andra vattnet, medans mjölken sjunker till botten!

Elenis experiment

Verkade experimentet bra?


Experimentet jag valt ut tror jag kan passa då man vill prata om de olika krafter som påverkar oss. Förutom gravitationskraften, finns det en normalkraft som lyfter upp oss från jorden. Vi påverkas även av friktion- och dragkraft.
I experimentet rör sig bollarna mot varandra på grund av att luftströmmen mellan bollarna sänker lufttrycket. Lufttrycket på utsidan bollarna trycker bollarna mot varandra där den jämna luftströmmen går. Därför rör sig bollarna mot varandra. Det var ett roligt och konkret experiment.

Skulle jag ha användning av den i skolan?

Experimentet skulle kunna användas då man vill diskutera kring lufttryck och vindens påverkan. Man kan förtydliga hur krafterpåverkas föremåls rörelser. Detta kallas Bernouills princip.

Kraft och rörelse

•Tyngdkraft och friktion som kan observeras vid lek och rörelse, till exempel i gungor och rutschbanor.

Material och ämnen i vår omgivning

•Luftens grundläggande egenskaper och hur de kan observeras.

Tyngdkraften och friktionen av föremålen spelar roll. Man kan under labben observera hur bollarnas rörelse blir då man utför experimentet. Dessutom kan man se hur krafterna som finns i vår atmosfär (luft) reagerar vid olika moment.
Var experiment beskrivningarna tydliga?
Boken var en aning övertydlig då svaret gavs direkt efter uppmaningen. Annars låg förklaringen på en lagom nivå för yngre barn. Samtidigt finns det en liten flik för föräldrar med fördjupad kunskap kring det som sker. Det kan vara positivt för de elever som vill fördjupa sig inom olika experiment och dess orsaker.



Boken Eleni jobbade med innehåller många vackra, färgglada bilder med bra förklaringar och roliga experiment. Boken berör många olika områden inom de naturvetenskapliga ämnena.





Malenas experiment
Jag har valt Barnens egen experimentbok av Berndt Sundsten och Jan Jäger.



Experimentet jag har valt heter Har du hjärnkoll?
 


Barnens egen experimentbok går absolut att använda sig av i skolan då experimenten är relativt enkla och lätta att förstå. Informationen är lättläst samtidigt som det finns färgglada tydliga bilder till som visar precis hur man ska gå till väga. Alla experiment i boken är vardagsnära och materialet till experimenten är föremål som man oftast har hemma och i skolan.
Experimentet som handlar om hjärnkoll är extra bra på grund av att du inte behöver införskaffa direkt mycket material och att det går att använda som utomhuspedagogik. Andra fördelar är att du använder dig av olika sinnen, det är vardagsnära, praktiskt arbete man kan reflektera över och det sista arbetar man tillsammans. Allt detta gör att man lättare bibehåller nyfikenheten hos eleverna, (föreläsning med Maria Svedäng 28/10).





Josefins experiment
Boken där jag hittade mitt experiment heter Lära på lek av Rabén & Sjögren.

Experimentet jag valde heter Racerbåtar och gick ut på att få tändstickor att åka framåt i vatten. Det var ett roligt experiment och det kan med fördel användas när man pratar om vattnets egenskaper då experimentet handlar om ytspänning. Det är ett enkelt experiment som är lätt att förstå och föremålen man behöver är inte speciellt svåra att få tag i.
 
Eftersom det är en lite äldre bok är språket ganska gammaldags och en del material till vissa experiment är ganska svåra att få tag i idag, till exempel en grammofon. Men jag tycker att boken är bra för en lärare att använda sig av och få idéer från. Däremot är den kanske inte så rolig för eleverna att sitta och bläddra i själva. Men experimenten är bra beskrivna och det finns bra förklaringar till vad som händer i varje experiment.











Vi vill även tipsa om boken:


Denna bok går att arbeta med under en lång tid med enkla medel. Låna den på biblioteket och kika i den!



2 kommentarer:

  1. Hej på er i Hydrogruppen!
    Så kul att se era experiment! Väldigt bra att ni har filmat - man ser tydligt och fint hur experimenten gick till. Ni har hittat trevliga och intressanta experimentböcker!/MIA

    SvaraRadera
  2. Vilka roliga experiment, och extra roligt att ni har filmat! Bra recensioner av experimentböckerna tycker vi i grupp Evert!
    /Evert

    SvaraRadera