fredag 6 september 2013

Teknik med Barbapappafamiljen!

Vi fick i uppgift att välja ut en barnbok med syfte att arbeta utifrån den ur ett Teknik-perspektiv. Vi valde boken Barbapappa och det stora loppet. I boken ska familjen bygga var sitt fordon som de ska tävla med. Vi tänker använda boken i undervisningen dels genom att läsa den högt för klassen och titta på de färgglada bilderna! Vi vill diskutera de olika drivteknikerna och materielval barbabarnen använder sig av. Innan vi läser vidare hur de olika uppfinningarna fungerar får eleverna ställa hypoteser om hur de tror att de kommer fungera.Vårt mål är att eleverna ska bekanta sig med och känna sig delaktiga i tekniken runt om oss. Vi tänker att man kan uppmärksamma ord som tydliggör tekniken i berättelsen.




Vi tittar tillsammans och ställer en hypotes om vad som kommer hända. 
Till exempel:

Vad saknar fordonet? Vad blir konsekvensen?

Hoppsan! Ingen ratt gjorde det svårt att styra!



Nackdel? Fördel?

Vad gick snett? Vad kunde han gjort annorlunda?

Fin, men är materielvalet bra? Varför/varför inte? Motivera!

Den krossades! Varför?


Den här bilen ser bekväm ut! Är det bra? Finns det nackdelar med det?

Oj då! Hon somnade!


Använda djur som drivkraft! Smart! Eller?

Vad gick snett?


Vad är fördel/nackdel med vindkraft?

Oj, vad hände nu? 

 
Författare: Taylor Tison, Illustratör: Anette Tison
Slutligen använder vi oss av enklare ritningar som de får använda för att själva uppfinna och bygga sitt transportmedel! Vi utvärderar och diskuterar fördelar och nackdelar med elevernas alster. Kanske även en liten tävling?






































3 kommentarer:

  1. Kul idé med boken och den kan uppenbarligen användas till mycket!
    //skogsmullarna

    SvaraRadera
  2. Vi håller med de andra som har kommenterat att det är en väldigt bra idé med boken! Vi gillar också att ni har visat sida för sida vad man kan ta upp!
    /Evert

    SvaraRadera